Logo Lokalnej Grupy Działania Brama Lubuska STOWARZYSZENIE LGD BRAMA LUBUSKA
ul. Wałowa 1
66-200 Świebodzin
NIP: 927-189-81-99
tel. 532 369 084
tel. kom. 501 031 251, 532 369 084
e-mail: biuro@bramalubuska.pl 
     




 

Kodeks Przedszkolaka

NIEPUBLICZNE  BAJKOWE PRZEDSZKOLE W ZWIERZYNIE

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

 

Kodeks przedszkolaka to jest definitywny musthave każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko.

Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:

  • obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
  • czytelny;
  • wpadający w pamięć;
  • zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
  • pozytywny ? wskazujący kierunek, a nie zabraniający (nie biegamy -> chodzimy powoli)
  • estetyczny;
  • plastyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
  • (byłoby miło: tani w wydruku).

 

Natchniona pomysłami z anglojęzycznych stron, postawiłam na najprostszą wersję do zapamiętania.

Na dowód, spróbuj zapamiętać sama

Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi

 

 

 

 

 

Oto część druga:

Nasze zasady:

  • oczy ? patrzą uważnie,
  • uszy ? słuchają uważnie,
  • usta ? mówią ciuchutko,
  • ręce ? są pomocne,
  • nogi ? chodzą powoli.

 

 

 

Rozwinięcia dla przykładu:

Oczy ? patrzą uważnie:

  • skupiamy na osobie, która mówi;
  • pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.

Uszy ? słuchają uważnie:

  • skupiamy się na osobie, która mówi;
  • staramy się zapamiętywać ważne informacje;
  • pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.

Usta ? mówią cichutko:

  • w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
  • w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
  • stosujemy zwroty grzecznościowe;
  • gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.

Ręce ? są pomocne:

  • dbamy o porządek w naszej sali;
  • jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
  • pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
  • sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.

 

Nogi ? chodzą powoli:

  • dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
  • biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.

Czas na gwizdkę *.

Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie ? np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga.

 Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.

 

                                                                                                          

KOSTKA:

  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
  • gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
  • gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;

 

 

KARTECZKI DO SAMOOCENY:

  • np. losowane przy podsumowaniu każdego dnia

 

 

 

 

 

Gminy członkowskie

  • Herb Gminy Bledzew
    Bledzew
  • Herb Gminy Lubrza
    Lubrza
  • Herb Gminy Łagów
    Łagów
  • Herb Gminy Międzyrzecz
    Międzyrzecz
  • Herb Gminy Pszczew
    Pszczew
  • Herb Gminy Przytoczna
    Przytoczna
  • Herb Gminy Skwierzyna
    Skwierzyna
  • Herb Gminy Skąpe
    Skąpe
  • Herb Gminy Szczaniec
    Szczaniec
  • Herb Gminy Świebodzin
    Świebodzin