Kodeks Przedszkolaka
- Szczegóły
- Opublikowano: piątek, 10 luty 2017 10:37
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE W ZWIERZYNIE
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Kodeks przedszkolaka to jest definitywny musthave każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko.
Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:
- obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
- czytelny;
- wpadający w pamięć;
- zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
- pozytywny ? wskazujący kierunek, a nie zabraniający (nie biegamy -> chodzimy powoli)
- estetyczny;
- plastyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
- (byłoby miło: tani w wydruku).
Natchniona pomysłami z anglojęzycznych stron, postawiłam na najprostszą wersję do zapamiętania.
Na dowód, spróbuj zapamiętać sama
Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi
Oto część druga:
Nasze zasady:
- oczy ? patrzą uważnie,
- uszy ? słuchają uważnie,
- usta ? mówią ciuchutko,
- ręce ? są pomocne,
- nogi ? chodzą powoli
Rozwinięcia dla przykładu:
Oczy ? patrzą uważnie:
- skupiamy na osobie, która mówi;
- pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.
Uszy ? słuchają uważnie:
- skupiamy się na osobie, która mówi;
- staramy się zapamiętywać ważne informacje;
- pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.
Usta ? mówią cichutko:
- w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
- w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
- stosujemy zwroty grzecznościowe;
- gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.
Ręce ? są pomocne:
- dbamy o porządek w naszej sali;
- jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
- pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
- sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.
Nogi ? chodzą powoli:
- dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
- biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.
Czas na gwizdkę *.
Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie ? np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga.
Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.
KOSTKA:
- gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
- gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
- gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;
KARTECZKI DO SAMOOCENY:
- np. losowane przy podsumowaniu każdego dnia