- Szczegóły
-
Opublikowano: czwartek, 09 luty 2017 14:47
Prawa Dziecka według Janusza Korczaka
Centralny motyw działalności i twórczości J.Korczaka stanowi ? prawo każdego dziecka do życia i odpowiedniego jego poziomu. Pisał o konieczności zapewnienia dziecku odpowiedniej jakości życia w sferze jego potrzeb fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych i społecznych. W tym miejscu warto przypomnieć że tytuł jednego z jego utworów brzmi: ?Prawo dziecka do szacunku? ? i stanowi programową syntezę jego twórczości.
Trafnie współcześni przypisują J.Korczakowi tytuł Obrońcy Praw Dziecka.
Z naczelnej zasady przyjętej przez J.Korczaka, iż dziecko jest człowiekiem wynika troska o wciąż gwałcone przez dorosłych prawa. Spośród wielu praw, o których pisał i o które walczył, jako zasadnicze należy wymienić:
Prawo do szacunku
Jest to prawo najbardziej lekceważone we współczesnym świecie. Dzieci trzeba nie tylko kochać, ale też dobrze traktować, a to oznacza indywidualne podejście do każdego wychowanka. Wielu starań powinno dołożyć społeczeństwo, by uczeń miał prawo do poszanowania godności własnej w sprawach osobistych, rodzinnych i koleżeńskich.
Prawo do niewiedzy
Dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam się wydaje.
Otaczający świat jest dla niego nieznany. Dorośli powinni mieć wiele wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dziecka.
W konwencji czytamy:
? Zadaniem dorosłych jest cierpliwe i wytrwałe niesienie pomocy podopiecznym w chwili, gdy potrzebują oni przewodnika, by wybrać i zdecydować kim być, co robić, jaką postawę przyjąć w zbiorowości ludzkiej i na podstawie jakich wartości budować przyszłość.?
Prawo do niepowodzeń i łez
Nie wolno oskarżać dziecka za niepowodzenia, lecz należy cierpliwie czekać, aż dziecko wydorośleje, nabierze życiowego doświadczenia. Zamiast karania współczesna psychologia proponuje ? ? pokaż dziecku jak można naprawić zło?.
Prawo do upadków
Obcując na co dzień z dziećmi nie powinno nas dziwić, że dzieci upadają czy grzeszą. Wychowawca uznając prawo do upadku, akceptując błędy podopiecznych musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest obserwowanie zachowania, wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości i odchyleń w rozwoju oraz podejmowanie działań kompensacyjnych wobec dzieci, które tego potrzebują.
Prawo do własności
Poszanowanie tego prawa jest konieczne zarówno ze strony nauczycieli jak i rodziców. Uczymy dzieci, że maja prawo do własności, ale również powinny je respektować wobec innych.
Prawo do tajemnicy
Dzieci, nawet te najmłodsze, mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Dorośli powinni je szanować. Nauczyciel szanujący tajemnicę dziecka, uczy swoja postawą, że są sprawy, o których nie mówi się wszystkim.
Prawo do radości
J. Korczak w swoim pamiętniku pisał ? ?dziecku potrzebna jest jasność szczęścia i ciepło miłości?. Niech dzieci się śmieją, niech będą wesołe.?
Dziecko powinno wychowywać się w miłej i serdecznej atmosferze, pełnej uśmiechu i radości.
Prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć
Łamanie tego prawa jest krzywdą wyrządzoną dziecku, którą trudno w życiu naprawić. Należy dać dziecku prawo do wyrażania własnych poglądów i uczuć, przyjmując je stosownie do wieku i dojrzałości dziecka. Dzieci potrzebują tego, by ich uczucia były akceptowane i doceniane.
Prawo do dnia dzisiejszego
Dziecko żyje teraźniejszością, bieżącą chwilą i to liczy się najbardziej. Wszystko co było w przeszłości czy dopiero ma nadejść, nie jest dla niego tak ważne.
?Dla jutra lekceważy się to, co je dziś cieszy, smuci, dziwi gniewa, zajmuje. Dla jutra, którego nie rozumie (?) kradnie się lata życia? ? to słowa J.Korczaka.
Korczakowskie prawa dziecka są aktualne do dziś. Jego myśli, idee, jego cele ocalały i większość z nich zrealizowano w Konwencji Praw Dziecka.
- Szczegóły
-
Opublikowano: czwartek, 09 luty 2017 14:09
NIEPUBLICZNE BAJKOWE PRZEDSZKOLE W ZWIERZYNIE
KODEKS PRZEDSZKOLAKA
Kodeks przedszkolaka to jest definitywny musthave każdej sali w naszej placówce. W innym wypadku ciężko byłoby egzekwować nieprzestrzeganie zasad, gdyby nie były one znane i zrozumiane przez dziecko.
Długo szukałam odpowiedniego kodeksu. Oczekiwania nie były nad wyrost, chciałam, aby kodeks był:
- obrazkowy z niewielką ilością tekstu;
- czytelny;
- wpadający w pamięć;
- zwięzły, ale możliwy do rozwinięcia;
- pozytywny ? wskazujący kierunek, a nie zabraniający (nie biegamy -> chodzimy powoli)
- estetyczny;
- plastyczny* (wyjaśnię to zaraz, daję słowo!)
- (byłoby miło: tani w wydruku).
Natchniona pomysłami z anglojęzycznych stron, postawiłam na najprostszą wersję do zapamiętania.
Na dowód, spróbuj zapamiętać sama
Oto część pierwsza, zapamiętaj: oczy, uszy, usta, ręce, nogi
Oto część druga:
Nasze zasady:
- oczy ? patrzą uważnie,
- uszy ? słuchają uważnie,
- usta ? mówią ciuchutko,
- ręce ? są pomocne,
- nogi ? chodzą powoli.
Rozwinięcia dla przykładu:
Oczy ? patrzą uważnie:
- skupiamy na osobie, która mówi;
- pozwalamy innym patrzeć bez przeszkód, czy to na widowni podczas spektaklu, czy też w trakcie zajęć.
Uszy ? słuchają uważnie:
- skupiamy się na osobie, która mówi;
- staramy się zapamiętywać ważne informacje;
- pozwalamy innym słuchać bez utrudnień.
Usta ? mówią cichutko:
- w czasie zabawy swobodnej mówimy półgłosem;
- w czasie wyznaczonym przez nauczyciela pracujemy w ciszy;
- stosujemy zwroty grzecznościowe;
- gdy czegoś potrzebujemy od pani/innej osoby, podchodzimy do niej.
Ręce ? są pomocne:
- dbamy o porządek w naszej sali;
- jako dyżurni, pomagamy pani technicznej przy posiłku;
- pomagamy kolegom/pani, gdy tego potrzebują i chcą;
- sygnalizujemy, gdy chcemy coś powiedzieć w czasie zajęć.
Nogi ? chodzą powoli:
- dbamy o bezpieczeństwo własne i kolegów;
- biegamy w wyznaczonych miejscach i określonym czasie.
Czas na gwizdkę *.
Wprowadzając kodeks w życie na pewno go omawiamy. I na pewno żadna nie zakłada naiwnie, że po jednym odczytaniu go dzieciom, będą go pamiętać i przestrzegać. Myślę, że dobrze jest zakorzenić zasady w grupie ? np. realizując tydzień dotyczący zasad we wrześniu, a następnie odwołując się do niego w każdej sytuacji, która tego wymaga.
Korzystając z symboli użytych w kodeksie można tworzyć gry, emblematy do samooceny dzieci i całe mnóstwo innych rzeczy, które przyjdą nam do głowy.
KOSTKA:
- gdy dziecko wyrzuci daną ilustrację, nazywa zasadę lub rozwija;
- gdy wylosuje pole z dziećmi (tytułowy obrazek Nasze zasady) stara się wymienić wszystkie 5 zasad
- gdy dziecko wyrzuci daną ilustracje, wymienia jedną rzecz, która mogłaby złamać tą zasadę;
KARTECZKI DO SAMOOCENY:
- np. losowane przy podsumowaniu każdego dnia